[Interview] Jerome Kuijken over adverteren met De Speld

  • Media
  • 4 aug 2017 @ 12:54
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • OnlineOnline advertising

Onlangs lanceerde het contentbureau van het satirische online platform De Speld zijn eerste commercial, voor biermerk Oedipus. We spreken met Jerome Kuijken, Head of Advertising, over de ambities van De Speld & Partners.

Hallo Jerome. Wanneer is De Speld opgericht en hoe?

Tien jaar geleden door Jochem van den Berg en Melle van den Berg (geen familie). Jochem studeerde in de VS en ontdekte daar de populariteit van satirische titels als The Onion. Dat bestond nog niet in Nederland en is hij met vrienden De Speld begonnen.

Waren jullie verrast door het succes, of was het niet meer dan logisch?

De opkomst van Facebook betekende de doorbraak van De Speld bij het grote publiek. Dat was niet gepland overigens. Volgens mij ging dat - zoals zoveel dingen bij ons - organisch. Het geheim zit ‘m denk ik in de consistentie en de kwaliteit van wat we maken.

Kun je wat meer vertellen over De Speld & Partners?

De Speld maakt alle content die we op onze site, Facebook, Instagram, Twitter en Youtube plaatsen zelf. We plaatsen geen content van derden. De Speld & Partners is ontstaan uit de behoefte om ook de commerciële content zelf te maken. We hebben geweldige schrijvers in huis die feilloos weten wat werkt bij de De Speld-doelgroep. Die koppelen we aan reclamecreatieven die goed vanuit een merk kunnen denken. Adverteerders die millennials willen bereiken, kunnen eigenlijk niet om ons heen: we hebben meer dan 600.000 volgers op Facebook en 1.000.000 unieke bezoekers per maand op speld.nl.

Is elk bedrijf of merk geschikt voor een De Speld-uiting?

Vaak werken we voor merken met humor in het DNA. Denk aan Interpolis, Oedipus, Tele2 en GAMMA. Humor zonder enige vorm van zelfreflectie is nooit grappig. Het is belangrijk dat er niet teveel verschil zit tussen wat een merk belooft en wat een merk doet.

De Oedipusreclame is jullie eerste commercial. Tevreden?

Oedipus maakt met Mannenliefde al vijf jaar een statement tegen hokjesdenken in de (bier)wereld. Bier is niet alleen voor oermannen, maar voor iedereen. Om samen met Oedipus een statement te kunnen maken tegen deze stereotypen maakte de invalshoek voor deze commercial perfect voor De Speld. Dat je video dan ook nog viraal gaat is niet alleen een mooi resultaat, maar laat ook zien dat dit thema leeft binnen onze doelgroep.

Wat zijn je ambities met De Speld & Partners?

Een verschil maken in de overvloed aan commerciële (video)content. Daarmee bedoelen we: content die maatschappelijk relevant is, prikkelt, mensen laat nadenken. Op een intelligente manier een merkboodschap overbrengen op een doelgroep die, zoals al zo vaak gezegd, moeilijk te bereiken is.

Wat is het laatste nieuws?

Onderzoeksbureau Motivaction heeft onderzoek gedaan naar De Speld. Daar zijn inzichten uitgekomen die we de komende maanden naar buiten gaan brengen. Verder zijn we druk bezig om - na het succes van onze talkshow Nederland Gezellig! - nieuwe series te ontwikkelen. Koken met Eten’en Kundige Trudy staan al in de startblokken om te worden opgenomen. We zoeken nog sponsors (lacht).

www.despeld-partners.nl
www.speld.nl



Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken